Dobre pomysły internetowe należy powielać

Dlaczego warto powielać istniejące rozwiązania? Dlatego, bo ludzie podobnie korzystają z internetu na całym świecie, a bariery językowe, kulturowe lub technologiczne mogą być tylko sprzymierzeńcem.

Przykłady:

  • Allegro największy polski portal aukcyjny wzorowany na amerykańskim eBay.com. Szacuje się, że sprzedaż przez Allegro to połowa rynku całego handlu internetowego w Polsce.
  • Gadu-Gadu największy polski komunikator internetowy wzorowany na ICQ. Na dużą popularność GG w Polsce wskazuje fakt, że ponad 8 mln  użytkowników tego komunikatora aktywnie korzysta z Gadu-Gadu.
  • Nasza klasa – największy polski serwis społecznościowy wzorowany na Facebook
  • Blip polski mikroblog założony w 2007 roku i wzorowany na amerykańskim Twitterze. Blip obecnie jest własnością Gadu-Gadu S.A.
  • Dość ciekawym przykładem jest też rosyjski serwis http://www.ya.ru/ – wzorowany na usługach Google z nastawieniem na kraje używające cyrylicę.

Zagrożenia i jaka szansa na sukces?

Z nowymi projektami, startupami internetowymi jest tak, że w zasadzie gdy powstają nikt nie może zagwarantować, że odniosą sukces. Jednak gdy osiągną pewną pozycję na rynku mogą śmiało konkurować nawet z największymi światowymi serwisami. Dobrym przykładem jest cały czas wysoka i wszystko wskazuje na to że nie zagrożona w Polsce pozycja Allegro, mimo że jej największy konkurent z nieporównywalnie większym kapitałem eBay próbował już raz podbić nasz rynek, jednak okazało się że nie jest to możliwe. Obecnie na Allegro jest ponad 11 mln aktywnych aukcji a dla porównania w eBay Poland tylko ok. 140 tysięcy. Prędzej i prościej byłoby kupić, przejąć Allegro niż mu zagrozić.
Drugim ważnym faktem jest to, że projekty internetowe mają niesamowity potencjał i bardzo szybko mogą osiągnąć dużą popularność.
Świadczą o tym fakty w jak krótkim czasie powstawały i osiągnęły sukces niektóre serwisy:

  • Onet – jeden z pierwszych portali założony stosunkowo niskim nakładem w 1996 przez Romana Kluskę, twórcę Optimus. Od ponad 10 lat jest to największy polski portal internetowy który pokonał nawet, wszcześniej istniejącą Wirtualną Polskę.
  • Gadu Gadu istnieje już od 2000 roku, ale w Polsce w zasadzie w ciągu 2 pierwszych lat od powstania zdominował nasz region
  • Nasza Klasa – powstała w końcu 2006 roku a do kwietnia 2009 założone zostało na niej 25 milionów kont
  • Blip założony w 2007 roku w pierwszych 2 latach nie miał znacznego udziału jednak ostatni rok jest dla niego przełomowy, od zeszłego roku zauważają go nawet politycy, czy instytucje które zakładają na nim swoje mikroblogi (np. ZUS, Poczta Polska, Rząd, Premier, kandydaci na prezydentów, politycy itp.).

Kto pierwszy ten lepszy?

W branży internetowej można zauważyć dwa podejścia.

  • By być liderem i osiągnąć sukces trzeba zaproponować atrakcyjną, innowacyjną usługę, która przyjmie się na rynku i w dodatku należy być pionierem.
  • Można zaproponować usługę, która wcale nie będzie oznaczała innowacyjności, jednak przedstawi inne podejście, np. lepszą wygodę i komfort dla internauty. Dobrym przykładem jest najcenniejsza obecnie na rynku marka Google. Gdy startowała na rynku istniało już wiele innych wyszukiwarek. Google podjęło jednak ciekawą strategię, żadnej nachalnej „wyskakującej” reklamy i tym zjednała sobie użytkowników.

Podsumowanie

Jeśli chcesz wystartować w internecie nie zawsze oznacza to, że musisz mieć innowacyjne, niespotykane dotąd rozwiązanie. Dużo prościej jest obserwować już istniejące serwisy i zastanowić się co można by w nich udoskonalić, czego im brakuje, na czym polega ich problem, że nie mogą się przebić?
A więc notuj, zbieraj materiały, rozmawiaj o tym ze znajomymi. A gdy będziesz gotów ruszaj z serwisem.
Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *