Media społecznościowe – szanse i zagrożenia z innej perspektywy

Coraz bardziej powszechne jest przekonanie, że tak jak rewolucja przemysłowa spowodowała głębokie przemiany społeczne poprzez nowości wprowadzone do cyklu produkcyjnego i w życie pracujących, tak zachodząca dziś głęboka przemiana w dziedzinie komunikacji kieruje nurtem wielkich przemian kulturowych i społecznych.

Nowe technologie zmieniają nie tylko sposób komunikowania się, ale także komunikację samą w sobie, i można z tego powodu stwierdzić, że stajemy w obliczu szerokiej transformacji kulturowej. Wraz z takim sposobem rozpowszechniania informacji i wiedzy rodzi się nowy sposób uczenia się i myślenia, z bezprecedensową możliwością nawiązania kontaktów i budowania wspólnoty.

Otwierają się obecnie nowe, dotychczas niewyobrażalne cele. Powodują one zdumienie z powodu możliwości, jakie dają owe nowe media, a jednocześnie pilnie wymagają poważnej refleksji na temat znaczenia komunikacji w erze cyfrowej. Jest to szczególnie oczywiste, gdy mamy do czynienia z niezwykłymi możliwościami sieci internetowej i złożonością ich zastosowania.

(…)

W świecie cyfrowym przekazywanie informacji oznacza coraz częściej wprowadzanie ich do sieci społecznej, gdzie wiedza jest dzielona wspólnie w obrębie wymiany prywatnej.

Relatywizacji ulega jasne rozróżnienie między producentem a konsumentem informacji, zaś komunikacja chciałaby być nie tylko wymianą danych, ale również coraz bardziej dzieleniem się nimi.

Dynamika ta przyczyniła się do nowego dowartościowania komunikacji, uważanej przede wszystkim za dialog, wymianę i solidarność oraz tworzenie pozytywnych relacji.

(…)

Kto napisał ten tekst?

Są to początkowe fragmenty dokumentu z okazji XLV Światowego Dnia Środków Społecznego napisane przez papieża Benedykta XVI opublikowane 24 stycznia 2011*

Ciekawe spostrzeżenia i nie wiem, czy tym tekstem zaskoczyłem?

Obecnie coraz bardziej informacja jest produktem, towarem i coraz mniej jest ważne kto fizycznie wyprodukował dany produkt, ważniejsze staje się to kto dotarł z informacją i zawładnął naszymi pragnieniami.

W biznesie rynek będzie coraz bardziej kreowany przez internet, poprzez nasze interakcje ze światem wirtualnym, ale też przez sprytny marketing społecznościowy.

Trudno było o czymś takim myśleć 20 lat temu, gdy praktycznie internet nie istniał,  obecnie na topie mamy media społecznościowe.
Ciekawe są jednak przyszłe wizje, jak będzie wyglądała rzeczywistość komunikacyjna człowieka za 20 lat?

Zmieni się na pewno wiele, nie tylko to w jaki sposób będziemy pracować, robić zakupy, odpoczywać, spotykać się i co najważniejsze komunikować – gdyż do tego służy internet, choć coraz trudniej będzie odróżnić czy to jest „wirtualna rzeczywistość” czy „rzeczywista wirtualność” .

* Pełny tekst:
http://info.wiara.pl/doc/717083.Prawda-przepowiadanie-i-autentycznosc

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *